Задавайте правильні питання
Гарний спосіб допомогти людям думати над завданням - задавати питання. Правильно задане питання, може допомогти людині зіставити факти й проаналізувати своєї думки
Питання, задані з метою - допомогти навчанню інших, так само відомі як 'Питання Сократа.'
'Питання Сократа' вимагають від Вас уважно слухати опонента для оцінки висловлень і складання конструктивних питань
Нижче наведено кілька варіантів таких питань:
Питання для уточнення
- Що Ви мали на увазі, сказавши ______?
- У чому основна думка?
- Як _____ пов'язане з _____?
- Не могли б Ви передати думку по-іншому?
- Уточніть, будь ласка, Ви мали на увазі _____ або _____?
- Яке відношення має це до нашої проблеми/суперечки/розбіжностей?
- Джейн, підведіть, будь ласка, підсумок тому, що сказав Ричард, своїми словами? ... Річард, Ви це мали на увазі?
- Не могли б Ви привести приклад?
- чи може _____ бути гарним прикладом для цього?
Питання, що перевіряють припущення
- Які Ви робите припущення?
- Які припущення робить Джейн?
- Що ми можемо припустити замість цього?
- Мені здалося, що Ви припустили _____. Я Вас правильно зрозумів?
- Всі Ваші твердження ґрунтуються на припущенні _____. Чому б Вам не засновувати їх на _____ замість _____?
- Ви припускаєте, що _____. Як Ви можете оцінити справедливість такого припущення?
- Чому хто-небудь може зробити такі припущення?
Питання, що перевіряють факти
- Поясніть, будь ласка, чому Ви так вирішили?
- Як це застосовується в даній ситуації?
- Чи є причини сумніватися в цьому факті?
- Що б Ви відповіли людині, що стверджує, що ____?
- Хто-небудь може привести факти, що підтверджують цю точку зору?
- З якої причини Ви прийшли до цього висновку?
- Як ми можемо впевнитися, що це правда?
Питання, що перевіряють розуміння перспектив.
- Що Ви цим припускаєте?
- Коли Ви говорите _____, Ви робите висновок _____?
- Але, якщо це могло відбутися, що ще може трапитися в результаті? Чому?
- На що може це вплинути?
- Чи відбудеться це обов'язково, або можливо/швидше за все відбудеться?
- Яка альтернатива?
- Якщо _____ й _____ умови, що тоді повинне бути істинно?
- Якщо ми говоримо про ____ , те як же щодо _____?
Питання, що перевіряють зрозумілість завдань.
- Як ми можемо це виявити?
- Що це питання припускає?
- Не могла б _____ задати це питання по-іншому?
- Можемо Ви взагалі опустити це питання?
- Питання зрозуміле? Ми зрозуміли його?
- Складно або легко відповісти на це питання? Чому?
- Чи всі згодні, що питання в цьому?
- На які інші питання необхідно відповісти, перш, ніж думати над цим питанням?
- Чому це питання необхідне?
- Це питання є найбільш важливим, або в ньому сховане інше питання?
- Чи бачите Ви, як це може співвідноситися з ________?
Питання із книги: Пауль, Р. (1993). Критичне мислення: Як підготувати студентів до швидко мінливого світу: Основи критичного мислення, Santa Rosa, CA.
Пишіть правильно
Читайте уважно
|